Pro výhru si přišli a s výhrou odešli. Zukünftige Gewinner vyhráli první ročník Tour de App
Na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně se konalo v pátek 31. 3. a v sobotu 1. 4. 2023 Grandfinále prvního ročníku soutěže Tour de App, ve kterém se proti sobě střetli studenti středních škol v programování webových aplikací. V předchozích kolech, která probíhala on-line, měli soutěžící za úkol vytvořit programátorský deník, který následně upravovali podle požadavků klienta. Těmito koly se probojovalo dvacet dva nejlepších týmů.
Zbytek fotografií najdete v albu
Páteční program byl zahájen úvodní prezentací, ve které byli soutěžící seznámeni s nadcházejícím programem a zadáním. Za úkol bylo vytvořit webovou aplikaci využívanou v kancelářích, do které by se přidávaly digitální sticky notes a statistiky vývoje. Po zodpovězení všech dotazů k zadání se soutěžící vrhli do dlouhého pětihodinového programování. Soutěžící měli po celou dobu k dispozici mentory, se kterými mohli svou práci konzultovat. Kromě toho si soutěžící mohli domluvit schůzky se svým klientem, pokládat doplňující dotazy, prezentovat své nápady a pokračovat ve vývoji aplikace.
Kvůli velkému časovému presu bylo důležité si práci v týmu efektivně rozdělit. Po odevzdání aplikací vyčerpané soutěžící čekal zasloužený hromadný raut, na kterém se všichni nacpali a odešli na ubytování.
V sobotu se začalo vyhlášením postupujících šesti týmů. Všechny týmy poté tvořily prezentace svých sticky notes aplikací. Nepostupující týmy své aplikace prezentovaly v užších skupinách před mentory a klienty, kteří jim dávali zpětnou vazbu. Grandfinále ukončilo prezentování šesti postupujících týmů, po kterém porota rozhodla o vítězi prvního ročníku Tour de App. Pro většinu programátorů bylo mnohem větším oříškem prezentování svých webových aplikací, než jejich samotné vytvoření. I přes to se však našly týmy, které prezentaci pojaly velmi kreativně. Ať už třeba zakomponováním memes nebo zábavných komentářů k situaci.
A co na to soutěžící? „Soutěž mi dala nové programátorské dovednosti. Mohl jsem si vyzkoušet, jak vlastně samotný proces tvorby webové aplikace probíhá. Zjistil jsem, jak probíhá komunikace s klientem a co všechno zahrnuje. Naučil jsem se, že při tvorbě webové aplikace je třeba dbát na její funkčnost, ale i na její design.“
Svým názvem svou výhru předpověděl tým Zukünftige Gewinner, v překladu budoucí vítězové. Na druhém místě se umístil tým, pod jehož názvem bychom spíše hledali rozložení znaků na klávesnici, než skupinu tří středoškolských programátorů. Jde o tým Qwerty. Posledním a třetím týmem na stupni vítězů se stal tým team-spsjed. Vítězové si odnesli možnost spolupráce s mentorem. Tři z těchto mentorů poskytl náš hlavní partner Barclays. Mezi další ceny patřili poukazy od IT Network, deskové hry od Albi nebo dárkové předměty od firmy Red Hat.
- místo Zukünftige Gewinner (Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno) ve složení: Martin Doušek, Filip Tatíček
- místo Qwerty (Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace) ve složení: Tomáš Kebrle, Daniel Ransdorf, Václav Parma
- místo team-spsjed (Střední průmyslová škola Jedovnice, příspěvková organizace) ve složení: Daniel Rajtšlégr, Jakub Manoušek