Pro výhru si přišli a s výhrou odešli. Zukünftige Gewinner vyhráli první ročník Tour de App

11.04.2023 | Věra Drozdíková | Soutěžní kola

Na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně se konalo v pátek 31. 3. a v sobotu 1. 4. 2023 Grandfinále prvního ročníku soutěže Tour de App, ve kterém se proti sobě střetli studenti středních škol v programování webových aplikací. V předchozích kolech, která probíhala on-line, měli soutěžící za úkol vytvořit programátorský deník, který následně upravovali podle požadavků klienta. Těmito koly se probojovalo dvacet dva nejlepších týmů.

Zbytek fotografií najdete v album

Páteční program byl zahájen úvodní prezentací, ve které byli soutěžící seznámeni s nadcházejícím programem a zadáním. Za úkol bylo vytvořit webovou aplikaci využívanou v kancelářích, do které by se přidávaly digitální sticky notes a statistiky vývoje. Po zodpovězení všech dotazů k zadání se soutěžící vrhli do dlouhého pětihodinového programování. Soutěžící měli po celou dobu k dispozici mentory, se kterými mohli svou práci konzultovat. Kromě toho si soutěžící mohli domluvit schůzky se svým klientem, pokládat doplňující dotazy, prezentovat své nápady a pokračovat ve vývoji aplikace.

Kvůli velkému časovému presu bylo důležité si práci v týmu efektivně rozdělit. Po odevzdání aplikací vyčerpané soutěžící čekal zasloužený hromadný raut, na kterém se všichni nacpali a odešli na ubytování.

V sobotu se začalo vyhlášením postupujících šesti týmů. Všechny týmy poté tvořily prezentace svých sticky notes aplikací. Nepostupující týmy své aplikace prezentovaly v užších skupinách před mentory a klienty, kteří jim dávali zpětnou vazbu. Grandfinále ukončilo prezentování šesti postupujících týmů, po kterém porota rozhodla o vítězi prvního ročníku Tour de App. Pro většinu programátorů bylo mnohem větším oříškem prezentování svých webových aplikací, než jejich samotné vytvoření. I přes to se však našly týmy, které prezentaci pojaly velmi kreativně. Ať už třeba zakomponováním memes nebo zábavných komentářů k situaci.

A co na to soutěžící? „Soutěž mi dala nové programátorské dovednosti. Mohl jsem si vyzkoušet, jak vlastně samotný proces tvorby webové aplikace probíhá. Zjistil jsem, jak probíhá komunikace s klientem a co všechno zahrnuje. Naučil jsem se, že při tvorbě webové aplikace je třeba dbát na její funkčnost, ale i na její design.“

Svým názvem svou výhru předpověděl tým Zukünftige Gewinner, v překladu budoucí vítězové. Na druhém místě se umístil tým, pod jehož názvem bychom spíše hledali rozložení znaků na klávesnici, než skupinu tří středoškolských programátorů. Jde o tým Qwerty. Posledním a třetím týmem na stupni vítězů se stal tým team-spsjed. Vítězové si odnesli možnost spolupráce s mentorem. Tři z těchto mentorů poskytl náš hlavní partner Barclays. Mezi další ceny patřili poukazy od IT Network, deskové hry od Albi nebo dárkové předměty od firmy Red Hat.

  1. místo Zukünftige Gewinner (Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno) ve složení: Martin Doušek, Filip Tatíček
  2. místo Qwerty (Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace) ve složení: Tomáš Kebrle, Daniel Ransdorf, Václav Parma
  3. místo team-spsjed (Střední průmyslová škola Jedovnice, příspěvková organizace) ve složení: Daniel Rajtšlégr, Jakub Manoušek