Tým QWERTY ukázal, zač je toho klávesnice

25.03.2024 | Michaela Vondráčková | Soutěžní kola

Dne 22. března 2024 se na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně konalo Grandfinále druhého ročníku Tour de App. Fotoalbum

V pátek začal program úvodním slovem, které odmoderoval Radek Hegenbart, předseda studentského spolku Student Cyber Games, jenž soutěž pořádá.  O Tour de App řekl pár slov také David Rajnoha, koordinátor soutěže, a o zadání Vítězslav Kříž, vedoucí soutěžních kol.

Následně se soutěžící rozdělili do místností podle toho, jestli chtěli pracovat na počítačích Fakulty informatiky, nebo na svých vlastních. Aby měli připravené odevzdávání na následující den, dostali čas si otestovat odevzdávání. A jelikož se téma Grandfinále neslo v duchu AI, úkolem bylo vytvořit základní aplikaci, která dokáže komunikovat s API umělé inteligence. Jakmile dokončily přípravy, měly možnost se zapojit do soutěže o rychlosti psaní všemi deseti, která byla připravena ve spolupráci s Psaní Hravě.

Druhý grandfinálový den ráno bylo soutěžícím prozrazeno pokračování zadání práce na aplikacích. Šlo o vytvoření “metodické knihovny vzdělávacích aktivit,” na což měli soutěžící přesně 10 následujících hodin. Celé zadání jim však samozřejmě nebylo sděleno celé, klíčovým aspektem byli klienti, které si soutěžící rezervovali a řešili s nimi, co má aplikace obsahovat a jak má vypadat. Netrvalo ani deset minut než se soutěžící začali scházet se zvolenými klienty a probírat s nimi jejich požadavky. Klientské schůzky zprvu zabíraly jen pár minut, později však začali mít soutěžící více a více otázek a schůzky se začaly protahovat.

Kromě klientů si soutěžící mohli zarezervovat i zkušené mentory, kteří jim pomáhali podle vlastního zaměření. Tým Bytemasters: „Mentor nám pomohl celkově s API pro AI.” Tým Ghosts šel na jistotu: „Rezervovali jsme si stejnou mentorku, kterou jsme měli i v předchozím kole. Nejvíce nám pomohla s UI.”

Po pár hodinách práce si zasloužily týmy chvilku odpočinku, a tak v poledne přišel čas oběda. Soutěžící neúnavně programovali do sedmi večera, kde končí sobotní program.

Nedělní ráno opět bylo zahájeno úvodním slovem, ve kterém se soutěžící dozvěděli, kterých sedm týmů postupuje do závěrečné části Grandfinále. Postupující týmy měly hodinu a půl na přípravu prezentací ke svým aplikacím, které v závěru prezentovali nejen před zbylými soutěžícími, ale i před odbornou porotou skládající se z šesti mentorů a tří klientů. Nepostupující týmy byly rozděleny do dvou místností, kde si s mentory zpětně rozebíraly své aplikace a průběh soutěže.

Jakmile postupujícím týmům vypršel čas na přípravu prezentací, přesunuli se do posluchárny, kde svou aplikaci měli odprezentovat. Každý tým se prezentování ujal po svém. Někteří se snažili působit profesionálně, jiní se chopili uvolněné zábavné formy, např. tým Ošklivá Káčátka, kteří ve své prezentaci tvrdili, že se na celém Grandfinále více smáli než programovali, a stejně tak se smál i dav. Po mnoha kolech zvídavých otázek k aplikacím a týmům rozdělili mentoři, klienti a všechny týmy své hlasy, čímž určili finální pořadí.

Loni se umístili druzí, a tak se tento rok vrátili, aby ukázali, že jsou nejlepší. Výhercem nebyl nikdo jiný než tým QWERTY, který se držel na prvním místě již v Nominačním i Soutěžním kole a nehodlal ustoupit.

Co Vám Tour de App dalo?
„Zúčastnili jsme se i předchozí rok a kromě nových dovedností v IT, kontaktů a zkušeností, si dva z nás našli práci v IT a třetí člen si ji našel letos.”

Jak se ke konceptu soutěže vyjádřil učitel týmu GymkaOwners, kteří se umístili druzí?
„Oproti ostatním soutěžím v programování je celý koncept TdA úplně jiný. Žákům to dá mnohem víc. Musí spolupracovat a komunikovat a opravdu je vidět, jak se během soutěže učí úplně novým věcem.”

 

1. místo: QWERTY ( Gymnázium Václava Hlavatého, Louny) ve složení: Tomáš Kebrle, Václav Parma, Daniel Ransdorf
2. místo: GymkaOwners (Gymnázium, Kadaň) ve složení: Lubomír Bulej, Richard Šebesta
3. místo: Ošklivá Káčátka (Gymnázium Havlíčkův Brod) ve složení: Jakub Jakůbek, Adam Mikulič, Petr Kníže

4. místo: Lorem Ipsum (Střední průmyslová škola Jedovnice) ve složení: Daniel Rajtšlégr, Maxim Vašíček, Eva Střížová
5. místo: Prestiž (Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava) ve složení: Tereza Pavelková, Lukáš Dihel
6. místo: gummy elephant (Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše) ve složení: Tom Stejskal, Matyáš Svoboda, Vítězslav Šíma
7. místo: MyNecoChceme (Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová) ve složení: Matyáš Klimeš, Štěpán Helbich, Adam Macháček